onsdag 4. juni 2014

Samarbeid mellom skole og næringsliv gir resultater

Som en av de faste spaltistene på nettsiden til Petro Arctic har jeg hatt dette innlegget:


Det skrives og snakkes mye om frafall og den lave gjennomføringen i videregående skole. Samtidig påpekes behovet for kompetanse, og at kvalifisert arbeidskraft er ett av suksesskriteriene for videre vekst i nord. Hvordan skal vi sammen, kunne bidra til at flere av de som kommer inn i videregående skole, kommer ut i andre enden med en inngangsbillett som gir den enkelte innpass i arbeidslivet?  

Da jeg vokste opp i Hammerfest, var det et mål å komme seg bort fra byen. Jo fortere jo bedre. Slik har det kanskje alltid vært. Ungdom ønsker seg ut i verden. Men noe har endret seg: Mulighetene som venter når du en dag vurderer å flytte hjem igjen. For min del, opplevde jeg at karrieremulighetene var få. Hvis jeg skulle være sikret en jobb i hjembyen, var en utdanning som ledet til yrker som sykepleier, lege, politi eller lærer en smart vei å gå. I dag er karriereveiene radikalt endret. Med inntoget av petroleumsnæringen i nord, ser vi at dagens unge har et hav av muligheter, bokstavelig talt.

Forskning om frafall i Finnmark, «De´ hær e´kke nokka for mæ» fra 2012 viser at det eksisterer en forestilling om at man ikke trenger utdanning for å jobbe her. Historisk sett har det vært et arbeidsmarked og et arbeidsliv hvor det har vært gode muligheter for arbeid uten mye utdanning. I dag ser vi at arbeidsmarkedet er i kraftig endring, og behovet for kompetent arbeidskraft er økende. Flere unge har registrert denne endringen, og innenfor flere av yrkesfagene er andelen som gjennomfører og består økt betraktelig. En av suksesshistoriene fra Hammerfest er innenfor faget kjemiprosess. Her har 13 av 15 elever de siste årene fått læreplass hos Statoil, etter å ha konkurrert med elever fra resten av landet. Elevene på dette faget er blant de beste i Norge, kunne Dagens Næringsliv fortelle over to sider i fjor høst.

Elevene som velger kjemiprosess er svært motivert for å sikre seg en inngangsbillett til et fremtidig yrke innenfor petroleum. Elevene presterer godt faglig, og har ikke fravær. Dette handler om at elevenes kunnskaper, ferdigheter og holdninger til skole, som de har med seg inn i videregående skole, har betydning for utfallet av videregående opplæring. Dette bekreftes i forskning på området. Samtidig spiller andre forhold også inn som en vesentlig faktor. Nærhet til fremtidig arbeidsplass og til industrien er avgjørende. Elevene ved kjemiprosess er hver uke ute på Melkøya og har undervisning der. Her får de trening i ferdigheter som er relevante for et fremtidig arbeidsliv og møter rollemodeller som gir yrket et ansikt. De får innsikt i praktisk arbeid i en kontekst som er annerledes enn den de er vant med i skolen, de får økt forståelse for industrielle prosesser, og opplever skolefagene fra en ny vinkel. Alt dette er med på å øke tilknytningen til den virkelige verden, og elevene får en dypere forståelse for fagenes kobling til samfunnet. Eksemplet fra kjemiprosess handler om at målet for utdanningen er nært, det er konkret og innen et kort tidsperspektiv.

Kontakt mellom skole og næringsliv har stor betydning for hvorvidt en elev opplever sin skoledag som relevant og noe som motiverer til videre læring. Når en elev på yrkesfag er ute i praksis, er det avgjørende på hvilken måte eleven blir møtt ute i bedriften. Evner bedriften å se den enkelte elev, og legger de til rette for gode møter hvor eleven blir kjent med bedriften? En elev som er ute i praksis, vil hele tiden gjøre en vurdering av om dette kan være en fremtidig arbeidsplass. Hvordan bedriften fremstår, hva de snakker om og hvordan de møter elevene er med på å forme elevene og deres fremtidige karrierevalg.

Vi som på ulike måter står rundt elevene i videregående skole, om det er skoleleder, lærer eller bedriftseier, har en viktig oppgave. Nemlig å sørge for at den enkelte elev vi møter skal gå fra dette møtet å tenke; De´ hær e nokka for mæ!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar