tirsdag 4. mars 2014

Det beste fra to verdener

Som rektor har jeg hatt en ny kronikk på trykk i avisen Hammerfestingen. Her kommer den:

Da jeg var liten husker jeg at naboen kom over for å låne telefon. Naboen kom ikke før klokken var fem, fordi før klokken fem kostet en telefonsamtale mye mer enn etter klokken fem. På gymnaset husker jeg det var en elev som leverte inn skolestilene som han hadde skrevet på en datamaskin. Vi andre i klassen var ikke imponert, for vi skjønte ikke så mye av hva en datamaskin kunne brukes til.
På universitetet husker jeg at det ble stilt krav om at hjemmeeksamen skulle leveres med maskinskrevet tekst. Da eksamen nærmet seg, husker jeg at jeg ble nervøs for at det ikke var nok skrivemaskiner til alle. Derfor kjøpte jeg min første datamaskin, en Mac. Mitt første år som lærer husker jeg vi diskuterte hvordan sosial ulikhet ville reproduseres fordi det bare var et fåtall av elevene som hadde tilgang til PC hjemme. Som skole måtte vi sikre nok PC-er i alle klasserom fordi god teknologitetthet ville sikre alle elever like muligheter. I dag har alle elevene i videregående skole hver sin PC. Utfordringen er at vi knapt husker hvordan den slås av.

Manglende teknologitilgang er ikke lenger utfordringen i videregående skole. Noen vil hevde tvert i mot, at den gode tilgangen er med på å ta oppmerksomheten vekk fra den læring som skal foregå i klasserommet. Vi ser at mye av tiden som brukes på PC i dag er utenomfaglig orientert. Veldig mange elever er så avhengige av PC- og mobiltelefonbruk at de ikke klarer å la være å bruke det i undervisningstimene. Monitor, en undersøkelse om bruk av digitale verktøy i skolen, viser at 45 prosent av elevene på Vg2 oppgir at de bruker for mye tid til utenomfaglige ting. Så mange som 47 prosent av denne elevgruppen oppgir at bruk av datamaskin og nettbrett forstyrrer, og 44 prosent mener datamaskin og nettbrett stjeler av tiden som den enkelte trenger til å lære skolefag.
I den digitale skolen er god klasseledelse avgjørende for godt læringsutbytte. Som skole skal vi se nye muligheter for læring gjennom bruk av digital teknologi. I følge Monitor bruker ni av ti lærere IKT for å gjøre elevene mer interessert i det faglige og for å ha en mer variert undervisning. Bedre klasseledelse og digital kompetanse hos læreren er viktige tiltak for å unngå at utenomfaglig PC-bruk får en for dominerende rolle i klasserommene. Her har jeg som skoleleder et ansvar for å legge til rette for digitale kompetansehevingstiltak basert på fagenes egenart og lærernes ulike behov.

PC-bruk og dataspill på hjemmebane påvirker også elevenes læringsutbytte. Det er et urovekkende stort antall elever som bytter bort nattesøvnen med PC eller nettbrett, noe som medfører at mange elever i beste fall bare er fysisk tilstede på skolen. Bruk av PC og nettbrett utover natten er en av de største årsakene til fravær. Samtidig vet vi at mye skjermtid påvirker elevenes karakterer negativt. Evnen til å begrense og kontrollere trangen til bruk av PC og nettbrett er noe mange sliter med. Jeg mener foresatte kan gjøre en forskjell her, ved å stenge tilgangen til nett hver kveld. Ved å regulere tilgangen, tror jeg de unge har bedre forutsetninger til å møte uthvilt på skolen og være klar til læring.
Vi lever i en stadig mer digitalisert verden. Det krever at vi må vite når det er tid for å logge av. Vi må finne «The best of both worlds» som den engang så uskyldige Hannah Montana synger.

2 kommentarer:

  1. Gode refleksjoner, tidligere elev og nå kollega og partikamerat, Marianne!

    SvarSlett
  2. Takk Torger :) Det var hyggelig!

    SvarSlett