Mange piler peker i riktig retning ved Hammerfest
videregående skole. Både Finnmark fylke og Hammerfest har de siste årene hatt
en økning i andel elever som fullfører og består, og vi nærmer oss tallene for
resten av landet. Karakterutviklingen for elevene ved skolen er på samme nivå
som resten av landet, og det er jevnt over en utvikling som gir grunn til
optimisme. Likevel kan vi med bekymring registrere en økning i antall dager i
fravær i snitt pr elev ved Hammerfest vgs.
Spesielt innenfor faget kroppsøving gir fraværet drastiske
utslag. Det er for mange elever som ikke får vurdering i faget grunnet
fravær. Dette gjelder spesielt elever
innenfor yrkesfaglige utdanningsprogram. Det kan se ut som at elever som av
ulike årsaker ikke liker faget, velger å droppe timene. Dette er en utfordring
når vi vet at et fremtidig yrke som fagarbeider krever god fysikk. Om det er
som tømrer eller helsefagarbeider, så må man være i god form for å klare tunge
løft og det å være i aktivitet en hel dag.
Vel så viktig for elevene er sammenhengen mellom god fysikk,
mental helse og prestasjoner under skolegangen. I sommer har søkelyset i
mediene vært satt på unge som sliter med prestasjonspress og lavt selvbilde. Formålet
med kroppsøvingsfaget er at det skal ruste elevene til vurdering av kroppsideal
som kan påvirke selvbildet, helse, ernæring, trening og livsstil. Altså et
viktig bidrag til å styrke den enkelte, spesielt personlig, men også faglig.
I likhet med andre fag, må det også for kroppsøvingsfaget
tenkes på tidlig innsats og tilpasset opplæring. Kroppsøvingsfaget er et
helsefag i større grad enn et prestasjonsfag. Likevel er det viktig at
forutsetningene for å mestre må være tilstede. Elever som skal ha undervisning
på verksted eller kjøkken, må møte med utstyr som hører faget til. I barne- og
ungdomsskolen stilles det ofte ikke krav til bruk av sko i kroppsøvingstimene.
Dette gir et svært dårlig utgangspunkt for å lære- og beherske ballspill eller
andre aktiviteter som krever mange og hurtige retningsendringer. Det er viktig at elevene har forståelse for
hvilke faktorer som påvirker motivasjon til aktivitet og trening. Vil timer med
krevende aktiviteter, hvor store deler av klassen løper rundt i sokkene gi
elevene en god opplevelse og mestringsfølelse i faget?
Vi vet mye om hva som fungerer og ikke fungerer i norsk
skole. I dag finnes mange gode verktøy som hjelper oss å skape felles
refleksjon over skolens praksis og hvilke områder vi bør prioritere i vårt
utviklingsarbeid. Vi har gode data på våre resultater flere år tilbake, og vi
kan sammenligne oss med resten av fylket og landet for øvrig.
Denne kunnskapen skal vi bruke til å utvikle oss
ytterligere. Dette året skal vi ved Hammerfest vgs styrke kroppsøvingsfaget ved
å ha større grad av tilpasset opplæring. Vi vil bruke ekstra ressurser for å
sikre at vi gjør hva vi kan for å få flere til å delta i timen, slik at elevene
opplever glede ved å være fysisk aktive…..med sko på bena.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar